Tanítási filozófiám
Tanítási filozófiám
A saját tanítási filozófiámat nagyon nehéz
meghatározni. Ennek legfőképpen az az oka, hogy jelenleg nem sok tanítási
tapasztalattal rendelkezem, így még csak mostanában kezd el bennem körberajzolódni
ez az egész dolog. Az elején leszögezném, hogy azt gondolom, hogy nincs két
egyforma ember, két egyforma diák, két egyforma csoport, satöbbi. Pont ettől
ennyire szép és változatos szakma a tanárság.
Az idők során az emberek és a tudósok mindig
igyekeztek elméleteket, sémákat kitalálni a tanulásra, a tanításra, vagy
szimplán csak az emberi viselkedésre. Így születtek meg a tanuláselméletek.
Ebből rengeteg van/volt/lesz. Most egy kicsit a saját tanítási filozófiám
szemüvegén keresztül szeretném ezeket megnézni.
Kezdjük a behaviorista elmélettel. „A behaviorista megközelítés a megfigyelhető
viselkedést bontotta le inger-válasz egységekre. A tanulási folyamatok esetében
is az ingerre adott válasz kialakulásának a jellegzetességeit, az
asszociációképzés sajátosságait vizsgálták. A behaviorista nézőpont két fontos
elmélete a klasszikus és operáns kondicionálás.” Ennek kapcsán
kísérletzgetett Pavlov a kutyákkal, és azoknak a csprgó nyálával, valamint a
csengővel, és a kutyaeledellel. Gondolom, ezt a kísérletet senkinek nem kell
bemutatni, de ha mégis, akkor ezen a linken megtalálható: https://bit.ly/1GBBSsa
Ez az osztályteremben nagyjából így valósulhat meg: https://bit.ly/1C5JLq1
Szóval, hogyha a diákok jól csinálnak valamit, akkor az
jutalmazandó, ellenben ha rosszul, akkor az büntetendő. Kicsit kettős érzéseim
vannak ezzel kapcsolatban, mert nekem ez ellentmond a belső motiváció
erősítésével. Tudom, hogy kicsit ugrálok az időben, de az eddigi összes PPK-s órámon
szó esett a külső és a belső motivációról. A tanárok álmaiban az összes diáknak
belső motivációja van arra, hogy az adott tárgyat tanulja, és mindenki szorgalmas.
Ez lenne az utópia, ám ez a legtöbb esetben csak az álmainkban létezik. Mindegy
mennyire jó helyen tanít valaki, mindig lesz egy-két diák, akit nem fog
érdekelni az a bizonyos tárgy. Ilyen esetekben szerintem lehet támaszkodni a
behavioristákra, és jutalmazni, mert akkor legalább külső motivációja lesz a
gyereknek. Én a magam részéről a büntetéses részével nem feltétlenül értek
egyet. Tapasztalatom szerint az ilyen büntetéseken a gyerekek inkább nevetnek
egy jót, minthogy annak gyakorlati haszna is legyen. Ha pedig azzal büntetünk,
hogy egyeseket vagy igazolatlan órákat osztogatunk, akkor ugyan lesz látszata,
de nem lesz öröm a gyerekeknek bemenni az órára. Valószínűleg félve, szorongva
fogják végigülni azt a 45 percet, ez pedig szerintem senkinek sem jó.
A kognitivista elmélet nekem nagyon tetszik, de nem
érzem azt, hogy ez hatékonyan alkalmazható lenne a mai Magyarországon.
Szerintem ez a projekt alapú oktatásnak egy fontos mérföldköve, de sajnos az a
45 perces óra az nagyon rövid és kötött ahhoz, hogy ez valóban hasznos tudjon
lenni. Valamint könnyen előfordulhat az, hogy a jó tanulók kisajátítják a
felfedezés örömét maguknak, így a gyengébb képességű diákoknak nem marad meg a
felfedezés öröme. Én ezt a fajta elméletet leginkább a természettudományos
tárgyaknál tudnám elképzelni, egy-egy kísérlet kapcsán, de miel én nyelvtanár
leszek, így ezt nem kifejezetten nekem találták ki.
A konstruktivista elmélet szerint a tanulás egy aktív
folyamat, amelyben a tanuló a meglévő, rendszerezett ismereteinek segítségével
értelmezi az új információt. Ezzel teljes mértékben egyet tudok érteni,
hiszen mindenki más, mindenkinek más
magyarázat hozza el az úgynevezett aha-élményt. Ezért gondolom hasznosnak azt,
hogy ha a diákoknak többféle módon is elmagyarázunk valamit. Akár csak úgy hogy
a könyvön kívül beviszünk egy videót is, máris egy kicsit színesebb a dolog.
Ennél az elméletnél érzem legjobban azt, hogy a diákoknak nagyon fontos
jelezni, hogyha valamit nem értenek. Nyelvtanárként ezt elengedhetetlen dolognak
tartom, hiszen a nyelv egy rendszer, ami egymásra épül, és hogyha vaaki valahol
elveszti a fonalat, azt hagyon nehéz onnan visszahozni. Pont ez lehet a
buktatója ennek az elméletnek, hogy valaki nagyon gyorsan fejlődik, más pedig
lemarad.
A konnektivizmus arra épít, hogy a rendszerekbe,
hálózatokba csatolva próbálja meg valamihez kötni a dolgokat. Én ezzel tudok
azonosulni, mert szerintem sokkal könnyebb valamit rendszer-szinten kezelni,
mintha csak lógna a levegőben. Például ha a nyelvről beszélek, az angolban
könnyebb úgy megtanítani a present perfect-et, hogyha tudjuk azt hova tenni a
fejünkben a present simple és a past simple ismeretében. A magyaroknak így is
okoz egy kis fejtörést a megértése, de ha már van egy rendszer, amibe bele
lehet illeszteni, akkor lehet valamihez hasonlítani, vagy párhuzamot, esetleg
ellentétet vonni belőle.
Összességében nem gondolom, hogy létezik olyan, hogy
tökéletes tanuláselmélet, ami mindenkinek beválik, és mindenkinél alkalmazható.
Én abban hiszek, hogy mindenben vannak olyan elemek, amiket át lehet emelni, és
használni az éppen aktuális szaktárgynál.
A mostani és jövőbeli diákjaimnál is azt szeretném elérni
hogy magukhoz képest fejlődjenek. Szeretem, hogyha az elején tisztázva vannak a
célok. Hogyha mondjuk egy csoportból mindenki szeretne leérettségizni emelt
szinten, akkor specifikusan arra kell őket készíteni. Hogyha a csoport nagy
része külföldre szeretne menni továbbtanulni, akkor a kommunikáció központú
oktatás az, ami nekik való. A jelenlegi csoportom elég vegyes. Van benne olyan,
aki szeretne középszinten érettségizni, viszont van egy tanulási nehézségekkel
küzdő diák is. Náluk nagyon fontos a differenciálás, amiben belátom, hogy még
nekem rengeteget kell fejlődnöm. Az általános célom jelenleg velük az, hogy
szeresség és élvezzék a nyelvtanulást, hiszen később még szükségük lehet rá.
Hogyha pozitív élmény marad bennük, akkor talán könnyebben nyúlnak majd később
hozzá.
Az értékeléssel kapcsolatban és nem feltétlenül tartom
rossz dolognak a jegyeket. Kissé a behaviorista elmélet hagyatéka, de szerintem
tiszta, érthető, és motiváló lehet mindenki számmára. Én mindig írok szöveges
értékelést is a diákok munkájához, hiszen így mégiscsak világosabb nekik, hogy
mi az, ami tetszett, és mi nem, mintha csak egy számot látnának a dolgozatuk
végén.
A technológia szerepe az oktatásban szerintem
vitathatatlanul fontos. Sajnos sok rossz példa volt előttem, akik ördögként
tekintettek az okos táblára, vagy akár az internetre is. A diákok
mindennapjainak része az, hogy interneteznek, használják az okostelefonjaikat,
filmet vagy tévét néznek, információt keresnek és cserélnek az interneten. Mivel
ez olyan erősen jelen van az életükben, úgy gondolom, hogy kihagyhatatlan az oktatásból.
Az órákat is színesíti, és talán könnyebb megjegyezni egy-egy dolgot úgy, hogyha
mondjuk egy videón keresztül be is van mutatva. A Kahoot és a tankocka az én
diákjaim körében a két legnépszerűbb dolog, de néha egy-egy idegen nyelvű mesenézés
is becsúszik, ami szerintem elég edukatív jelleggel bír.
Összefoglalva, úgy gondolom, hogy akkor jó tanár egy
tanár, hogyha az órái színesek, sokféle tanulási elmélet komponenseit
tartalmazzák, és a diákok élvezik azokat. A legfőbb indikátorok mindig a
gyerekek. Ha a tanár jól csinálja a dolgát, akkor a diáknak fejlődik a tudása,
de közben élvezi az órákat.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése