Google az oktatásban
Manapság a Google az, amihez az emberek nagy többsége fordul, hogyha nem tud/nem ért valamit, vagy esetleg valamiről több információt szeretne megtudni. Az emberek nagy százalékának ez a kezdőlapja a böngészőjében, sőt, rengetegen használják a google e-mail rendszerét is. Vannak a Google-nak olyan kiegészítő alkalmazásai, amiket mindenki ismer, és majdnem mindenki használ, azonban rengeteg olyan van, amiről az átlag felhasználó még csak elvétve hallott.
Ebben a bejegyzésben az oktatás szempontjából szeretném megvizsgálni ezeket, és egy-egy példát mutatni arról, hogy én személy szerint ezeket hogyan tudom elképzelni a Google alkalmazásokat az oktatásban.
1. Youtube
Szerintem sokan nem tudják, hogy a Youtube is a Google része. Hasznélata elképesztően széleskörű. A zenehallgatástől kezdve a tutorial vagy diy videók nézéséig bármit csinálhatunk, nézhetünk, hallgathatunk ott. Manapság bárkiből lehet tartalomgyártó is. Egyre többen csinálják ezt úgy, mint pénzkereseti lehetőség. Nyilvánvalóan az oktatásban nem az anyagi szempontok lennének azok, amik miatt a gyerekeket a Youtube használatára bíztatnám. Úgy gondolom, hogy mindkét szakomnál hasznos lehet például a célnyelven való zenehallgatás akár órán, akár házi feladatként. Ezen a platformon sok olyan videó található, ami feliratozva van, így alsóbb szinteken lévő tanulók is könnyebben megértik mit jelent az adott dal.
Egy másik ötlet, amit el tudnék képzelni, az a divatbemutató. Ez szintén mind a két szakommal működhet. Ezt úgy képzeltem el pontosan, hogy a csoport egyik része felvonul a "kifutón, mint egy divatbemutatón. A lényeg, hogy minél különbözőbb ruhákat viseljenek. Ez azért fontooos, hogy minél nagyobb szókincset gyakoroljanak a gyereket. A csoport másik része pedig elmondja a kamerába, hogy ki mit visel (szín, és a ruhák). Ez lehet akár páros munka is, hogy az eegyik tanuló felvonul a másik beszél, aztán fordítva, és párban csinálnak egy videót, de el tudom képzelni úgy is, hogy az egész osztály egy videót csinál, amiben mindenki szerepel és mindenki beszél. Ennek a feladatnak ugyan van egy minimáls technikai feltétele: kell egy kamera. ami manapság már nagyon egyszerűen kivitelezhető egy olyan okostelefonnal, ami mindenkinek a zsebében ott lapul. Ezt úgy lehet cifrázni, ahogy a gyerekeknek van kedve. Lehet aláfestő zenét használni, vagy intrót csinálni hozzá, stb....
2. Google Forms
Ez egy olyan alkalmazás, amivel űrlapokat lehet készíteni. Ez nagyon sokrétűen fel lehet használni az oktatásban. Mint szaktanár, el tudom képzelni szintén mind a két szakomhoz, mint dolgozat előtti összefoglalás, vagy szókins gyakorlás. Ezekben az esetekben a tanárnak kell elkészítenie az űrlapot. Akár azt is el tudom képzelni, hogy szorgalmi feladatként lehet ilyet készíteni egy-egy bizonyos adott témában, amit aztán az órán ismétlés vagy összefoglalás gyanánt kitöltenek a gyerekek. Azt gondolom, hogy aki elkészíti, az is rengeteget profitál belőle, de a kitöltők is. Az első kérdés lehet az, hogy mindenki adja meg a nevét, így könnyen azonosítható a kitöltésekből, hogy ki mennyire sajátította el az adott anyagot. Akár még dolgozatként is el tudnom képzelni, ám ilyenkor, ha számítógépet használnak a gyerekek és nem okostelefont, oda kell figyelni, hogy ne legyen nekik megnyitva egy Google kereső mellette, ahonnan a válaszokat keresik.
Ami nem szorosan a szaktárgyaimhoz kapcsolódik ugyan, de azt is el tudom képzelni, hogy az Űrlap alkalmazható úgy is, mint egy elégedettségmérés. A diákok a tanév közeépn és végén kitöltenek egy űrlapot névtelenül, amiben elmondják a vélemányüket az óráról, és a tanárról. Ez azért jobb, mint a kézzel írt változat, mert így a diákok nagyobb valószínűséggel lesznek őszinték, hiszen senki nem fogja megismerni a kézírásukat. Ehez persze a diákoktól is kell egyfajta együttműködés, mert ha azt írják, hogy "szar az egész" az nem igazán építő kritika sem a tanárnak sem a diáknak.
A harmadik ötletem erre az alkalmazásra akkor alkalmazható, amikor az ember osztályfőnök. Például egy osztálykirándulás előtt, ha az osztály nem tud dönteni, hogy hova menjenek, ezen keresztül lehet csinálni egy szavazást. Amire többek szavaznak, oda mennek kirándulni. Ez ahhoz is hasznos lehet, hogy megtudjuk, ki kivel szeretne egy szobában lenni, vagy esetleg van-e valakinek bármilyen allergiája, ételérzékenysége, esetleg pánikbetegsége, cukorbetegsége, vagy bármilyen olyan dolga, amiről jó, ha a tanár tud.
3.Scholar/ Tudós
Ez a Googlenak egy olyan alkalmazása, amit szerintem sokkal kevesebben ismernek, mint kéne, pláne az egyetemisták körében.
"A Google Tudós (eredetileg Google Scholar) a Google tudományos keresője, amely különféle témájú és formájú tudományos publikációk között keres. 2004. november 18-án indult, mára szinte minden online elérhető referált folyóiratban keres. 2006. február 20-ától a magyar könyvtárakban is keres a MOKKA-n keresztül.." (Wikipédia)
Úgy gondolom, hogy ezt nagyon jó lenne már a középiskolában megismertetni a diákokkal, hogy az egyetemen már rutinszerűen menjen ennek a használata. Egy-egy beadandó elkészítése nem kettő perc általában, tehát ezt vagy egy nagyobb házifeladatként tudnám elképzelni, vagy szintén plusz feladatként jobb jegyért cserébe. Például meg lehetne kérni a diákokat, hogy készítsenek egy beadandót az angol nyelv eredetéről, vagy akár az anglicizmusokról a francia nyelvben, és fordítva. Ezekhez a témákhoz sokkal hitelesebb forrás a Tudós, mint a sima Google kereső.
Ebben a bejegyzésben az oktatás szempontjából szeretném megvizsgálni ezeket, és egy-egy példát mutatni arról, hogy én személy szerint ezeket hogyan tudom elképzelni a Google alkalmazásokat az oktatásban.
1. Youtube
Szerintem sokan nem tudják, hogy a Youtube is a Google része. Hasznélata elképesztően széleskörű. A zenehallgatástől kezdve a tutorial vagy diy videók nézéséig bármit csinálhatunk, nézhetünk, hallgathatunk ott. Manapság bárkiből lehet tartalomgyártó is. Egyre többen csinálják ezt úgy, mint pénzkereseti lehetőség. Nyilvánvalóan az oktatásban nem az anyagi szempontok lennének azok, amik miatt a gyerekeket a Youtube használatára bíztatnám. Úgy gondolom, hogy mindkét szakomnál hasznos lehet például a célnyelven való zenehallgatás akár órán, akár házi feladatként. Ezen a platformon sok olyan videó található, ami feliratozva van, így alsóbb szinteken lévő tanulók is könnyebben megértik mit jelent az adott dal.
Egy másik ötlet, amit el tudnék képzelni, az a divatbemutató. Ez szintén mind a két szakommal működhet. Ezt úgy képzeltem el pontosan, hogy a csoport egyik része felvonul a "kifutón, mint egy divatbemutatón. A lényeg, hogy minél különbözőbb ruhákat viseljenek. Ez azért fontooos, hogy minél nagyobb szókincset gyakoroljanak a gyereket. A csoport másik része pedig elmondja a kamerába, hogy ki mit visel (szín, és a ruhák). Ez lehet akár páros munka is, hogy az eegyik tanuló felvonul a másik beszél, aztán fordítva, és párban csinálnak egy videót, de el tudom képzelni úgy is, hogy az egész osztály egy videót csinál, amiben mindenki szerepel és mindenki beszél. Ennek a feladatnak ugyan van egy minimáls technikai feltétele: kell egy kamera. ami manapság már nagyon egyszerűen kivitelezhető egy olyan okostelefonnal, ami mindenkinek a zsebében ott lapul. Ezt úgy lehet cifrázni, ahogy a gyerekeknek van kedve. Lehet aláfestő zenét használni, vagy intrót csinálni hozzá, stb....
2. Google Forms
Ez egy olyan alkalmazás, amivel űrlapokat lehet készíteni. Ez nagyon sokrétűen fel lehet használni az oktatásban. Mint szaktanár, el tudom képzelni szintén mind a két szakomhoz, mint dolgozat előtti összefoglalás, vagy szókins gyakorlás. Ezekben az esetekben a tanárnak kell elkészítenie az űrlapot. Akár azt is el tudom képzelni, hogy szorgalmi feladatként lehet ilyet készíteni egy-egy bizonyos adott témában, amit aztán az órán ismétlés vagy összefoglalás gyanánt kitöltenek a gyerekek. Azt gondolom, hogy aki elkészíti, az is rengeteget profitál belőle, de a kitöltők is. Az első kérdés lehet az, hogy mindenki adja meg a nevét, így könnyen azonosítható a kitöltésekből, hogy ki mennyire sajátította el az adott anyagot. Akár még dolgozatként is el tudnom képzelni, ám ilyenkor, ha számítógépet használnak a gyerekek és nem okostelefont, oda kell figyelni, hogy ne legyen nekik megnyitva egy Google kereső mellette, ahonnan a válaszokat keresik.
Ami nem szorosan a szaktárgyaimhoz kapcsolódik ugyan, de azt is el tudom képzelni, hogy az Űrlap alkalmazható úgy is, mint egy elégedettségmérés. A diákok a tanév közeépn és végén kitöltenek egy űrlapot névtelenül, amiben elmondják a vélemányüket az óráról, és a tanárról. Ez azért jobb, mint a kézzel írt változat, mert így a diákok nagyobb valószínűséggel lesznek őszinték, hiszen senki nem fogja megismerni a kézírásukat. Ehez persze a diákoktól is kell egyfajta együttműködés, mert ha azt írják, hogy "szar az egész" az nem igazán építő kritika sem a tanárnak sem a diáknak.
A harmadik ötletem erre az alkalmazásra akkor alkalmazható, amikor az ember osztályfőnök. Például egy osztálykirándulás előtt, ha az osztály nem tud dönteni, hogy hova menjenek, ezen keresztül lehet csinálni egy szavazást. Amire többek szavaznak, oda mennek kirándulni. Ez ahhoz is hasznos lehet, hogy megtudjuk, ki kivel szeretne egy szobában lenni, vagy esetleg van-e valakinek bármilyen allergiája, ételérzékenysége, esetleg pánikbetegsége, cukorbetegsége, vagy bármilyen olyan dolga, amiről jó, ha a tanár tud.
3.Scholar/ Tudós
Ez a Googlenak egy olyan alkalmazása, amit szerintem sokkal kevesebben ismernek, mint kéne, pláne az egyetemisták körében.
"A Google Tudós (eredetileg Google Scholar) a Google tudományos keresője, amely különféle témájú és formájú tudományos publikációk között keres. 2004. november 18-án indult, mára szinte minden online elérhető referált folyóiratban keres. 2006. február 20-ától a magyar könyvtárakban is keres a MOKKA-n keresztül.." (Wikipédia)
Úgy gondolom, hogy ezt nagyon jó lenne már a középiskolában megismertetni a diákokkal, hogy az egyetemen már rutinszerűen menjen ennek a használata. Egy-egy beadandó elkészítése nem kettő perc általában, tehát ezt vagy egy nagyobb házifeladatként tudnám elképzelni, vagy szintén plusz feladatként jobb jegyért cserébe. Például meg lehetne kérni a diákokat, hogy készítsenek egy beadandót az angol nyelv eredetéről, vagy akár az anglicizmusokról a francia nyelvben, és fordítva. Ezekhez a témákhoz sokkal hitelesebb forrás a Tudós, mint a sima Google kereső.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése